كشف گونه سوم انسان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
كشف گونه سوم انسان
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 15
نویسنده : مولوی
پس از كشف استخواني متعلق به انگشت يك دختر 5 يا 7 ساله موسوم به ايكس ـ وومن، در سال 2008 درغار كوهستاني دنيسووا واقع در سيبري، حدس و گمان‌هاي گوناگوني در مورد گونه اسرارآميزي كه به نظر بسيار متفاوت از انسان بود شكل گرفت.

 از آنجايي كه اين اتفاق در پي كشف جنجال‌برانگيز يك گونه ديگر انسان با 90 سانتيمتر قد موسوم به هابيت «Hobbit» ـ كه در جزيره اندونزي در سال 2004 پيدا شده بود ـ صورت گرفت، بسياري از محققان و ديرينه‌شناسان به اين نتيجه رسيده بودند كه موجود كشف شده در غار دنيسووا را هم بايد جزو هابيت‌ها به حساب آورد.

با اين‌حال در طول اين مدت بسياري از محققان هابيت بودن ايكس ـ وومن را رد كرده و مدعي شدند كه اين استخوان‌ها متعلق به يك انسان مدرن مبتلا به اختلال رشد بوده‌ است.

در اين ميان جديدترين يافته‌هايي كه در نشريه نيچر منتشر شده، علاوه بر تاييد تفاوت اين موجود نسبت به آنچه تاكنون شناسايي شده است و بررسي بيشتر DNA استخوان باقي مانده، از كشف گونه جديد انساني خبر دادند.

اين اكتشاف به اين معني است كه در 30 هزار سال پيش، حداقل 3 عضو مجزا در درخت خانواده انسان وجود داشته‌اند: انسان‌هاي مدرن، نئاندرتال‌ها و گونه جديدا شناسايي شده موسوم به «دنيسووا‌ها».

دنيسوواها اگرچه روي دوپاي خود راه مي‌رفتند، از لحاظ فيزيكي با نئاندرتال‌ها و انسان‌هاي مدرن تنومند متفاوت بودند و زماني زندگي مي‌كردند كه اجداد ما و نئاندرتال‌ها در حال ماهيگيري، شكار، استفاده از جواهرات، نقاشي ديوار غارها و كنده‌كاري‌هاي حيواني بودند.

اين انسان‌تبار در واقع حدود يك ميليون سال پيش، از شاخه منتهي به خردمند و نئاندرتال جدا شده ‌است. اين جدايي بعد از مهاجرت انسان كارگر يا راست‌قامت آفريقايي به آسيا — 1.9 ميليون سال پيش — است.

پس ممكن است نشانگر خروجي ديگري از آفريقا باشد كه پيشتر شناخته نشده بود.از آن‌جايي كه در 100 كيلومتري محل كشف استخوان، آثاري از انسان خردمند و انسان نئاندرتال كشف شده است ، در 30 تا 40 هزار سال پيش، شاهد هم‌زيستي اين نوع انسان با دو گونه ديگر در كنار يكديگر بوده‌ايم.

به اين ترتيب گونه يافت ‌شده جديد به نظر «گروه خواهر» نئاندرتال‌ها بوده و كشف اين گونه باعث به تصوير كشيده شدن چهره‌اي ديگر از تكامل و مهاجرت انسان از آفريقا (مهد انسان) شده‌ است.

بهاره صفوي 
گروه دانش



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: